Cuzco - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Stephanie Verhaar - WaarBenJij.nu Cuzco - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Stephanie Verhaar - WaarBenJij.nu

Cuzco

Door: stephanieverhaar

Blijf op de hoogte en volg Stephanie

27 Januari 2012 | Peru, Cuzco

We zijn nu inmiddels een week in Cuzco. We hebben hier al vanalles mee gemaakt. Qua weer is het zo'n 15 graden en lopen we hier met een vest, lange broek en een sjaal om. Maar eigelijk mogen we niet klagen want zo heel veel regen hebben we niet op de dag. Het begint vaak te regenen rond een uurtje og 9 's avonds. Vaak zitten we dan binnen in het hostel of ergens in een restaurantje.
We zijn een dagje de hoogte ontvlucht door naar Pisac te gaan. Dit ligt ongeveer een uur rijden vanaf Cuzco, Pisac ligt een stuk lager als Cuzco dus een mooie uitweg. In Pisac is een leuke markt met allerlei traditionele spullen. Maar natuurlijk ook souvenirtjes zoals sjaals van alpaka, tassen, oorbellen, aardewerken potjes enz.
Hannah heeft toen haar souvenirtje gevonden hoor. Een echte Alpaka poncho. Hahahah nu lopen we als echte touristen rond door Pisac. Na wat kraampjes af te hebben gelopen hebben we een restaurantje gezien met een cavia flat. Dat zag er echt heel erg leuk uit, alleen arme beesten die stonden daar niet voor de leuk. Later toen we op de weg terug er nog een keertje langs liepen zagen we er net een paar uit de oven komen. MMMMM lekker hoor.
Na de gehele markt te hebben afgelopen zijn we ergens wat gaan eten. We zagen een leuk restaurtje ( zonder cavia's) aan het pleintje zitten. Dit hete de blauwe lama, binnen in hadden ze alle wanden beschilderd met foto lijstjes van de blauwe lama en al zijn avonturen. Zo kon je ook zien dat hij in Holleywood, Parijs, Rome enz. geweest was. Echt super leuk gedaan. Na het eten zijn we met de bus terug gegaan naar Cuzco. We zaten naast een duits stel wat in Brazilie is gaan wonen. Hun vertelde veel over het leven daar en het verschil met Peru en de rest van Zuid-Amerika. Erg leuk om te horen. We hebben ook nog tips gekregen waar we echt naar toe zou moeten gaan, maar dat zien we dan ter plekke wel weer. hahahah
We zijn in Cuzco ook naar het Inka museum geweest. We dachten dat dit over de geschiedenis van de Inka's zou gaan maar dat was niet zo. Er was een hele geschiedenis over alle stammen in Peru, wel interresant maar niet wat we er van verwacht hadden. We zijn in een uurtje door het museum gelopen. pfff jammer hoor zo'n museum. Na het Inka museum zijn we naar een kerk gegaan met daarin verwerkt een oude tempel van de Inka's. Deze tempel was het middelpunt van alle tempels in heel Peru. De zonne tempel ook wel genoemt. We zijn met een gids door deze tempels heen gegaan. Hij wist heel erg veel te vertellen over de stenen van de tempel. Deze stenen zijn op elkaar gezet door middel van een lego systeem. Dus met nopjes en gaatjes, dit is een heel erg sterk systeem en heeft ook veel aarbevingen enzo overleeft. Veel gebouwen, huizen en kerken zijn gebouwd op oude Inka ruines. Apart he. 's Avonds zijn we naar een restaurantje gegaan met in het midden een echte klei-oven. Hierin werden de pizza's gebakken. We zaten natuurlijk met onze neuzen er dicht bij, want we wilde niks missen van het alles. De pizza die we besteld hadden werd echt letterlijk voor onze neus gemaakt. Wouw, dachten we. Door een keertje met een gids rond te hebben gelopen was ons wel bevallen dus de eerst volgende kerk die we in gingen hebben we ook om een gids gevraagd. De kerk die we bezochten staat midden op de plaza d' armas. De gids wist ons veel te vertellen over Jezus van Italie en de Jezus van Cuzco. De Jezus van Italie is de gene die wij kennen, dus daar is niet veel over te vertellen. Maar de Jezus van Cuzco is donkerder, heeft voor zijn laatste avond maal geen brood en wij gehad maar wijn met cavia (hihihih). En de afbeelding van Jezus aan het kruis is ook anders omdat deze naar de aarde kijkt. Maar de Pacha Mama, dit is de god van de aard. Maar nu komt er nog wat leukers. Het maagd maria heeft hier allerlei verschillende namen, maar deze Maria draagt hier de driehoekige jurken. Deze lijke op een berg, vinden hun dan, en de Pacha mama is de god van de aarde. Dus Maagd maria is het zelfde als Pacha Mama. Maar die conclusie is ook niet helemaal waar. Naja vaag. hahahaha Voor ons verandert er toch weinig maar wel leuk om te weten. Gisteren wilde we gaan paardrijden, maar door te veel regen was het niet meer haalbaar. Echt super jammer want we hadden een tour uitgezocht die echt super leuk was. Naja dan maar wat anders bedenken voor vandaag dachten we. We kregen een folder over het chocolade museum. Nou wat helpt er op zo'n moment nou niet beter dan chocola. hahahaha. De entree van het museum was gratis, wouw wat een meevaller. We zagen ook dat er een workshop was om zelf chocolade te maken. Hahah dat gaan we doen, we kregen eerst een uitleg over de caco boom. Daarna kregen we uitleg over caco-bonen, we gingen deze roosteren omdat ze dan beter gepelt onden worden. Dit duurde ongeveer 30 minuten en iedereen moest een aantal minuten roeren. Hahaha Echt niemand werd overgeslagen door onze gids. Na het roosteren moesten we ze pellen en hadden we een wedstrijdje wie er van ons likeur kom maken van de bonen. We kregen ieder een bakje met een soort stenen stamper. In Nederland gebruiken ze dit ook om kluidens mee te maken. Dus wij heel hard roeren ongeveer 5 minuten lang, maar niemand had er likeur van kunnen maken. De gids zei achteraf ook dat dit praktisch onmogelijk was. Hahahah Daarna hebben we met een machine het tot een pasta gemalen. Van deze pasta hebben we chocolade melk gemaakt. Een variant was de Inka drank, dit werd gemaakt met water en met chili poeder. Wow, dat was pittig zeg. Daarna maakte ze chocolade melk op de spaanse manier, hier ging melk, kruidnagel en kaneel door heen. Dit was echt super lekker. Na de chocolade melk hebben we echter chocolade gemaakt. Deze mochten we vullen met allerlei lekkere dingen. MMMMM Echte steun na een tegenslag hihhihihih
We hebben er leuke foto's van gemaakt. Deze staan op Hannah Haar site: ://blogs.kilroy.eu/han/albums/nazca-chala-cusco. Je kan hier ook andere foto's vinden. Nu ga ik afsluiten want de zon gaan schijnen en dat willen we toch niet missen. Dikke kus Stephanie

• 30 Januari 2012 - 15:18

Tante Irene En Ome T:

Hoi dames

ik hoef niet te vragen of alles goed gaat daar. Ik lees de verslagen met veel plezier en heb af en toe het idee dat ik er zelf ben. Ach die arme hamsters, dat vind ik echt zielig hoor, als je terugbent zal ik je eens een you tube filmpje laten zien over hamsters. Maar ja wat zeuren we tenslotte hebben wij hier ook bij AH hamsterweken :)

Vandaag heeft het gesneeuwd en de komende week schijnt het erg koud te worden brrrrrrrrrr

dikke kus van ons