Eerste week echt backpacken - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Stephanie Verhaar - WaarBenJij.nu Eerste week echt backpacken - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Stephanie Verhaar - WaarBenJij.nu

Eerste week echt backpacken

Door: stephanieverhaar

Blijf op de hoogte en volg Stephanie

22 Januari 2012 | Peru, Cuzco

Het is nu ongeveer een week geleden dat we uit Lima zijn vertrokken. We zijn nu een week aan het backpacken en hebben echt al super veel mee gemaakt. We zijn als eerste naar Huacachina (in de buurt van Ica) daar hadden we een hostel geboekt. Na een busreis van 6 uur kwamen we aan bij het busstation. Al gauw hadden we een taxi gevonden die ons naar het hostel wou brengen. Toen we het hostel binnen kwamen zag alles er oke uit. We werden naar onze kamer gebracht, daar stonden 3 stapelbedden. Hannah en ik mochten op twee van de bovenste bedden slapen. Want we sliepen daar met nog 4 andere meiden op een kamer. We dachten nog 'zo dat ging gemakkelijk'. We gooide onze tassen op bed en klommen er vervolgens zelf ook op. We gingen op de bedden zitten en zakte zo door het matras heen. Nou dat wordt nog wat als we daar op moeten gaan slapen.
Na een prima nacht te hebben geslapen stonden we op met een beetje een stijf gevoel in ons lichaam. Hoe zou dat nu toch komen???? 's morgens zijn we op pad gegaan om ergens een ontbijtje te scoren. We zagen een klein cafe waar we een broodje konden krijgen. We konden kiezen uit een broodje kaas, ham en kipfilet. Ik dacht ik ga voor het broodje kipfilet, daar kan toch niet veel anders aan zijn dan thuis. Nou dat kan dus wel, ik kreeg een bol met daarop chips in de vorm van patat, met komkommer en een stuk kipfilet. MMMM lekker, het was net even wat anders dan ik had gedacht. We moesten er wel heel erg hard om lachen. Na de lunch hebben we twee studenten opgezocht die we ontmoet hadden in Lima. We moeten met hun nog even overleggen voor het sandboarden van vanavond.
Om half 5 moesten we verzamelen bij ons Hostel om te gaan sandboarden. We kregen allemaal een plekje in een buggie en reden naar de woestijn. Daar reden we eerst een paar minuten rond en stopte toen bij een berg met een prachtig uitzicht. De chauffeur vertelde ons dat we foto's konden maken van het mooie uitzicht. Wat we alleen nog niet zo door hadden was dat de chauffeur de boarden aan het uitladen was. We keken hem vragend aan en vroegen waar we dan naar beneden gingen. Hij wees naar een heuvel ongeveer 20 meter hoog en super stijl. Wij dachten echt ' dat gaan we niet doen' . We pakte toch allemaal maar een board en moesten daar op gaan liggen. Hij koos mij uit om als eerste naar beneden te gaan. Hij vertelde alleen dat ik moest gaan liggen, mijn benen omhoog moest houden en gaf me toen een zet naar beneden. Waaaaa, dat was echt super gaaf om te doen. Bij de tweede heuvel mochten we het zelf proberen om te glijden. Hij pikte ons dan op en reden verder naar een andere heuvel. Deze was minder stijl dus daar mochten we vanaf 'surven'. De eerste keer lukte het niet zo, maar de tweede heuvel hadden we toch maar mooi te pakken. Gelukkig staat dit op video, jha als bewijs. Het sandboarden daarna was echt super cool om te doen. Maar de laatste heuvel was wel echt het top punt. Deze van zo'n 45 meter hoog en super stijl. Hannah en ik hebben toen besloten om er billenschuivend af te gaan, hahahah dit zag er niet uit maar moesten toch beneden zien te komen want daar stond de buggie weer te wachten. Toen we in het hostel waren, zat alles onder het zand dus eerst maar even douche.
De volgende dag zijn we 's morgens vroeg om 6.30 met een tour mee gegaan naar de ballestas eilanden. Hier leven allerlei soorten vogels, zeeleeuwen, pelikanen en pinguins. We zijn met een boot daar heen gevaren, we vaarde eerst langs een soort kandelaar die daar, net als de nizca lines, uit het niks is ontstaan. Er zijn allerlei theorieen over maar nooit is bewezen hoe het daar is gekomen. Op drie grote eilanden verderop waren er allelei soorten vogels, pelikanen en pinguins door elkaar aan het tetteren. Wat een lawaai kunnen die beesten produceren zeg Pfff. De zeeleeuwen die we zagen lagen lekker te zonnen op standen, zwommen rondom de boot of lagen tussen de vogels te luieren. Maar wat een indrukwekkende beesten zijn dat zeg. Toen we na twee uur terug waren op de kant, zijn we terug gegaan naar Ica waar we op het busstation zijn achter gelaten om de bus naar Nazca te kunnen pakken.
Toen we de bus van Nazca uitstapte werden we overladen met mensen die ons een hostel aan wouden praten. We zijn toen een steeg in gelopen en na wat rond te hebben gelopen kwamen we hostel Brabant tegen. Nou dachten we daar moeten we dus gaan slapen. hahahaha. Dit was echt een prima hostel, goede bedden en een douche met warm water. Jha want dat is hier ook heel uitzonderlijk. In Nazca was een dorps feest bezig, wij zijn daar nog even wezen kijken. Wij hadden verwacht dat er veel gedanst werd op het plein. Maar dat viel even tegen, er waren allerlei optredens van lokale mensen, met lokale muziek maar niemand dansen. Op een gegeven moment kwamen er twee lokale volksdansen. Dit was echt super leuk om te zien. Een soort indianen dans en de andere dans was meer samba.
De volgende ochtend gingen we naar een uitkijk punt waar je 5 van de Nazca lines kan zien liggen. We vroegen bij het busstation welke bus er heen ging en stapte daar in. De chaffeur riep ons onderweg naar voren en vertelde dat daar de toren was. In het midden van de woestijn werden we uit de bus gelaten. We keken elkaar echt aan van " weten we wel zeker dat het hier is". hahaha Net zo'n stukje uit een film, er was nog net geen achtergrond muziek bij. We liepen richting de toren die we in de verte zagen staan, daar was een hele aardige jongen die ons vertelde over de Nazca lines. De lines die we gezien hadden waren erg indrukwekkend, deze waren te zien tegen de zij kant van een berg aan. We liepen weer naar de weg om de volgende bus aan te houden om naar het andere punt te gaan waar je ook Nazca lines kan zien. We hadden al vlug een bus te pakken die ons daar wel wou afzetten. Bij de andere toren stonden allemaal kraampjes met souveniers. We liepen de toren op en waren er binnen 10 minuten al weer klaar met kijken. Dus liepen naar de weg om weer een bus aan te houden. Na ongeveer 30 minuten te hebben gewacht, 30 keer te zijn na gefloten en 20 lifts af te hebben gewezen, kwam er eindelijk een bus aan die ons terug naar Nazca kon brengen. Terug in Nazca liepen we nog wat door de winkelstaat en kwamen een taxi tegen met twee dode varkens op de achterbank. Met grote ogen keken we na de gebeurtenis. Ik moest wel even wennen aan wat er gebeurde, maar Hannah pakte meteen haar camera en maakte er foto's van. Zo dat aandenken hebben we dus ook weer binnen. Na Nazca hadden we nog het idee om naar het strand te gaan. Het dichts bij zijn strand/ grote stad bij zee was Chala. Dit was ongeveer 2 uur rijden. We zijn toen met een bus naar Chala gegaan. We kwamen daar aan en moesten nog een hostel vinden. Dit was niet zo makkelijk, want er waren veel kinderen die in de hostels werkte en niet snapte wat we bedoelde. Of niet duidelijk konden maken in het spaans dat het vol was. Uiteindelijk hadden we een hostel gevonden. We dachten oke dit is maar voor maximaal 2 nachten dus laten we het maar doen. De lucht die daar hing konden we nog wel aan wennen, maar dat er alleen koud water was, na het douche een overstomming in de slaapkamer en wormpjes uit het putje. Dat was toch iets waar we niet aan konden wennen. De paar uurtjes die we op het strand hadden waren ook niet fantastisch. We moesten langs een vuilnisbuilt lopen om op het stand te komen. De mensen hier gooien alles gewoon uit het achterraam zo het strand op. Echt super zonde van zo'n mooi strand. Tussen het afval laggen ook dode dieren en er vlogen heel erg veel gieren boven het strand. Nou na even door te hebben gelopen hadden we een 'schoon' stukje strand gevonden waar we even konden gaan liggen. Maar er stond zo'n harde wind dat we gezandstraalt terug kwamen. Hahahhaha. Na een nacht daar te hebben geslapen zijn we terug gegaan naar Nazca om daar de bus naar Cusco te nemen.
We waren heel erg blij dat we een nacht bus konden krijgen want dat schilde een overnachting en we hoefde geen dag te missen. We kwamen de bus in en dachten na het avontuur in Chala, dit kan alleen nog maar beter gaan. En dat was ook zo, er waren super luxe stoelen waarin je helemaal opgerold in kon gaan liggen. Met dekens en kussens echt super lekker voor een fijne nachtrust (dachten we). De busreis is door ons omgedoopt tot "trip of hell". De buschauffeur die had haast dus die ging als een gek door die bergen/ slingerweggetjes heen. De bus was helemaal donker, gordijnen dicht en er was geen uitzicht. Dus dat lijden bij Hannah tot misselijkheid en een slapeloze nacht en ik was zo wagenziek dat ik alles eruit heb gegooit en ook niet heb geslapen. na een busreis van 14 uur waren we eindelijk in Cusco, gauw in een internet cafe een hostel opgezocht een taxi geregeld en naar het hostel gegaan. Daar konden we direct in en een douche nemen. Na het douche lieten we ons op bed vallen en vielen direct in slaap. Zo fijn als je weer een normaal bed hebt om in te liggen na zo'n nacht. Na twee uur bij te hebben geslapen zijn we ergens wezen eten en hebben een stukje van de stad bekeken. Uit het niks begon het ineens keihard te regen.Zo dat zagen we niet aankomen.
De volgende ochtend zijn we een city tour wezen maken die in de loney planet stond. We hebben over deze vier kilometer ongeveer 8 uur gedaan. Iedere keer als we een leuk winkeltje zagen, en dat zijn er nog al wat hier in Cusco, gingen we er naar binnen. Hahahah. We hebben hier mooie kerken, pleintjes en uitzichten gezien. De tour ging ook langs een overdekte markt. De eerste afdelingen was met kleding, dus nog niks aan de hand. We liepen niks vermoedend langs de kramen toen er op eens een man aan kwam lopen met een dood varken over zijn schouder. Woow, dat was even schrikken. We liepen verder over deze markt en zagen toen kikkers, ik snapte dat niet. Hannah vertelde dat in de loney planet stand dat deze helpen bij de prestatisch in bed. hahahah en er lagen al een hoop ingewanden naast.We zagen ook nog op deze markt potten met slangen erin, ook een soort geneesmiddel. Bij een kraam met fruit zagen we dat we daar sap konden drinken en dat was echt super lekker.De vrouw achter de bar maakte te veel van deze drank maar voor de zelfde prijs kregen we iedere 2,5 glas van het sap. Even we hebben er 7 solles voor betaalt en dat is omgerekend 2,30 euro. hahaha.
Bij een kraam met allerlei tassen dag ik een grote tas hangen met leuke bloemetjes erop. Ik was er erg enthousiast over, de vrouw van de kraam wist toen te vertellen dat deze tas een draagzak voor kinderen was. Ik hing hem maar gauw terug. hahah. Na de markt zijn we richting de sacsaywaman gelopen. Dit is een berg die we kunnen bewandelen. We waren een heel eind gekomen maar toen we de top op wilde, moesten we een kaartje kopen. En we hadden te weinig geld meegenomen voor de trip. Jammer hoor, naja misschien van de week dan maar een keer proberen. Na een dag te hebben rondgelopen zijn en we terug waren in het hostel hadden we lekker rustig aan gedaan en zijn 's avonds nog naar een live band gaan kijken. Deze speelde allerlei liedjes van rockbands, erg leuk om na te luisteren.
Nou dit was de eerste week van het backpacken, foto's volgen nog.
Dikke kus Stephanie

• 22 Januari 2012 - 19:15

Marlies:

Chickaaa's!!

Leuk om te lezen hoe het met jullie gaat!
    Zag sommige dingen echt voor me dus zit hier achter de laptop soms flink te lachen. Me schoonouders zitten me al raar aan te kijken omdat ik naar een beeldscherm lach ;)

Heel veel plezier daar nog!
    En leuk dat je(jullie) soms een stukje schrijven!

Liefs,

Marlies

• 22 Januari 2012 - 20:02

Tessa :

girls!!

Heerlijk om te lezen en zo te zien hebben jullie veel leer,leuke, mega hillarische en mooie momenten meegemaakt! hahahah
    Gaaf dat jullie in hostel Brabant hebben overnacht blijft het ow zo gezellige zuiden he!! hihihi :)

girls heel veel plezier nog!!

• 23 Januari 2012 - 17:40

Lisette:

Hey meide zo te lezen komt er meer actie in de vakantie en zien jullie veeel meer.
    Leuk hoor om te lezen,. Dat zandsurfen lijkt mij ook super gaaf. Nou steph over die varkens zou ik ook beslagen zijn van verbazing. En me heel raar voelen haha. En wat betreft die hell bus rit ik had duidelijk meerdere keren over me nek gegaan. Ik had er toch wat van gezegt of in de buschaufeur zijn nek gekotst hahaha.
    Nou veel plezier verder dikke kus en liefs lisette

• 24 Januari 2012 - 08:22

Mama:

Leuke ervaringen hebben jullie opgedaan. Toch niets aan over gehouden van het doorzakken van het bed? Leuk dat jullie er zo lekker op uit gaan. Veel plezier meiden en pas goed op jezelf en elkaar.

• 27 Januari 2012 - 09:49

Ton Bakker:

Heb alleen nog maar de foto's bekeken, en zie dat hoewel er heel wat ouderwets is, er ook moderne werken en feesten zijn. Denk dat het er goed vertoeven is, zeker nu het hier gaat vriezen.Groetjes vanuit Utrecht en veel plezier daar.

• 27 Januari 2012 - 18:32

Stephanie:

Hey,
    @ Marlies: de avonturen die we hier beleven zijn erg leuk om te delen. Hhahahah ben blij dat je er ook om kan lachen.

@ Tessa: Jha om een beetje het thuis gevoel te creeren, zijn we daar gaan logeren hahahaha.
    Eigenlijk missen we Nederland gewoon :p

@ Lisette: Hahahaha, ik heb pogingen gedaan om het bij de buschauffeur neer te leggen maar was steeds te laat :P

@ Mama: Tuurlijk passen we goed op elkaar. Ik kijk wel op een afstandje met hannah welke jongens er leuk zijn of niet hahahaah

@ Ton: Jha je hebt heel wat avondturen in te halen jha. Je loopt een beetje achter qua lezen. Maar inderdaad op de foto's zie je soms wat meer armoede dan in Europa. We hebben het hier eigenlijk prima, maar als ik dan toch even mag klagen. We lopen de laatste dagen in een lange broek, vesten en sjaals om omdat het 15 graden is. Hhahhahah Zo even klaar met klagen.

@ allemaal Dikke kus