Sumatra en Sulawesi - Reisverslag uit Makassar, Indonesië van Stephanie Verhaar - WaarBenJij.nu Sumatra en Sulawesi - Reisverslag uit Makassar, Indonesië van Stephanie Verhaar - WaarBenJij.nu

Sumatra en Sulawesi

Blijf op de hoogte en volg Stephanie

20 Juli 2017 | Indonesië, Makassar

Hallo allemaal,
De tijd hier vliegt voorbij en in de tussentijd hebben we Sumatra achter ons gelaten en zitten we nog een nacht op Sulawesi. Van Banda Aceh zijn we met een nachtbus naar Bukit Lawang afgereisd. In Bukit Lawang kwamen we aan via een zoals de taxichauffeur het uitlegde een weg waarvan de auto gaat dansen. Dit duurde ongeveer 3 uur. In Bukit Lawang kwamen we in een hostel terecht dat uitkeek op een rivier en aan de rand van de jungle lag. Dit was voor ons even bij komen van de drukke stad. Na een dagje bij te zijn gekomen van de lange reis zijn we de volgende dag begonnen aan een jungle tour. De gids legde tijdens de wandeling veel dingen uit over de jungle. Zo hebben we kunnen zien hoe ze rubber uit de bommen halen, welke varens er allemaal groeien en wat eetbare planten zijn. Tijdens de tour hebben we een groene giftige slang, kleine/ grote staart apen en oerang-oetangs gezien. Dit was heel bijzonder. De oerang-oetangs zaten hoog in de boom maar waren duidelijk zichtbaar vanaf de grond. De gids gaf ons ruim de tijd om ze te bekijken. Het was heel gaaf! De tour ging verder door de jungle en hebben gelunchd bij een rivier. In de na middag kwamen we moe maar voldaan aan bij het hotel. 'S avonds hebben we daar lekker gegeten en om 22:00 gingen de lampen uit omdat hier alles met een generator werd voorzien van stroom.
De volgende ochtend hadden we tijdens het ontbijt bezoek van de apen uit de jungle. Dit was leuk om te zien. Rond de middag zijn we raftend terug naar het hotel gegaan waar we ons konden voorbereiden op de volgende dag dan staat namelijk het olifanten wassen op de planning. Bij het olifanten wassen liepen de olifanten in een rijtje naar de rivier. Daar moesten ze eerst poepen en plassen omdat de rivier voor veel mensen ook een plek was om hun kleding te wassen. Daarna konden ze de rivier in om gewassen te worden. Dit was een bijzondere ervaring, van zo dichtbij zo'n groot beest te mogen aanraken. Tijdens het wassen waren er ook kleine olifanten die geen zin hadden in een bad en het leuker vonden om elkaar onder water te duwen en achter elkaar aan te rennen. Dit spel ging gepaard met luid getetter. Na de olifanten zijn we met de taxichauffeur naar een natuurlijke hot spring gegaan waar je net met zijn tweeën kon zitten. Om er te komen moest je eerst door het koude water met een sterke stroom. In de hot spring was het prima voor vijf minuten en daarna zijn we weer langs de kant gaan zitten om vervolgens terug te gaan naar het hotel.
Na Bukit Lawang zijn we met een taxi richting Parapat gegaan. We hebben toen de taxichauffeur gevraagd om om te reizen zodat we wat meer konden zien van de omgeving. Zo zijn we gereisd via Berastagi, waar een leuke markt was en Kabanjahe waar een waterval te zien was. Dit waren fijne onderbrekingen van de lange reis naar Parapat. In Parapat kwamen we laat in de avond aan en hebben plannen gemaakt om vroeg weer weg te gaan. Zodat we bij tijds de pond naar het eiland Samousier konden nemen. De volgende ochtend werden we helaas al gewekt om 6:00 door een mevrouw die een preek hield (door een megafoon) in het Indonesisch. Was niet heel prettig, maar toch vroeg wakker en kort daarna met de lokale bus naar de pond gegaan. De mensen in de bus keken ons vragend aan en de jongen van het hotel heeft uitgelegd dat we naar de pond moesten. Met handen en voeten werden we er op de juiste plek uitgezet en gewezen hoe we bij de pond moesten komen. De toch op de pond duurde niet lang en al gauw arriveerde we in ons hotel. Dit was weer een prachtig hotel met uitzicht over het meer Toba. Na het ontbijt kon de eigenaar regelen dat er een scooter voor ons klaar stond en dat we het eiland konden bekijken. Dit was heerlijk om te doen, we hadden alle vrijheid van de wereld en konden zelf op pad gaan. De eerste dag hebben we dan ook het hele noorden van het eiland bekeken en besloten om nog een nacht bij te boeken op het eiland. Dit eiland en het hotel gaf zoveel rust dat het er echt genieten was.
De volgende dag hebben we het zuidelijke gedeelte bekeken en ' s middags geregeld dat we naar Nias konden afreizen.
Eindelijk na een dag reizen waren we aangekomen op Nias en werden we vriendelijk ontvangen in het hotel. Daar hadden we het snel een scooter geregeld en konden we op pad gaan. We hebben toen heerlijk rond gereden en zijn bij een strand tentje neer gestreken om te kijken naar de surfers. Helaas waren de golven niet zo hoog dus echt surfen zat er niet in. We hebben toen op eigen houtje de traditionele stad van Nias gevonden en daar rond gelopen. Dit lag op een hoge berg en was bijzonder om te zien. De huizen daar stonden met 20 aan elkaar en hadden traditionele punt daken. Als je daar wilde bewijzen dat je een echte man was moest je over een stenen toren springen van 2 meter. Hahahaha een jongen wilde ons wel bewijzen hoe mannelijk hij was, helaas moesten we daar voor betalen dus als echte Hollandse meiden hebben we dit aan of afgeslagen.
De volgende dag zijn we naar het strand gegaan om een beetje bij te kleuren, dit ging al gauw vervelen dus zijn we op zoek gegaan naar de waterval. Helaas niet op eigen houtje kunnen vinden dus een lokale jongen heeft ons erheen gebracht. Daar hebben we lekker kunnen zwemmen en even kunnen genieten van de natuur op Nias. Van Nias zijn we toen 36 uur aan het reizen geweest om in Bukitinggi aan te komen. Daar werden we de volgende ochtend vroeg wakker gemaakt door de ontbijtserves. Dus vroeg uit de veren en de stad bekeken. We gingen op zoek naar het fort de Kock. Bij de ingang kochten we een kaartje om naar binnen te gaan. Voor we het wisten stonden we in de dierentuin, want fort de Kock was omgebouwd tot dierentuin. Hier hebben we toen rond gekeken wat er anders was dan bij ons. Wat opviel was dat er slangen in een hok zaten met daarbij levende kippen. Hahahaha blijkbaar hadden ze nog geen honger gehad. 'S middags zijn we doorgereisd naar Padang en hebben daar gedineerd aan het strand. Niks luxe gewoon eten gekocht bij kraampjes langs de weg. Het diner bestond uit kippenballetjes met pindasaus en instant noodels.
De volgende dag zijn we afgereisd naar Sulawesi en kwamen hier s nachts aan.
De eerste ochtend zijn we eerst op zoek gegaan naar een wasserette die het aandurfde om de was van twee weken te doen. We zijn toen met Google Maps de hele stad door gelopen en hadden de hoop opgegeven tot we er eentje tegen kwamen in de brommertaxi terug naar het hotel. Gelukkig waren deze vrouwen bereid om de was voor ons te doen.
De volgende dag zijn we de stad gaan verkennen en hebben eerst de boulevard bekeken en naar fort Rotterdam gelopen. In het fort hebben we een rondleiding gekregen en uitleg over de geschiedenis ervan. Bij het informatie punt hebben we een dag tour weten te organiseren met een gids die goed Engels praat. Na dit geregeld te hebben zijn we verder de stad gaan verkennen en hebben mooie dingen ontdekt.
De dag tour bracht ons eerst bij Ramang-Ramang waar we door de rijstvelden bij een grot aan kwamen met hand afdrukken van meer dan 500 jaar oud. Via een boot zijn we toen in een klein dropje midden in de rijstvelden gaan lunchen. Dit was heerlijk en ontspannen. Daarna zijn we naar leang leang gegaan om nog een grot te bekijken met meerdere hand afdrukken. Daarna zijn we een waterval gegaan waar we heerlijk hebben kunnen glijden van de rotsen. Het leek een soort raften alleen dan wat kleiner. Na de waterval zijn we een dorpje in geweest waar er grote vleermuizen waren die in de bomen hingen. Van veraf kon je de vleermuizen al zien hangen. Dit was heel bijzonder om te zien. Vandaag zijn we naar een klein eilandje voor Makassar gegaan om daar heerlijk niks te doen, te snorkelen en te zonnen. Daarna zijn we om Sulawesi af te sluiten luxe uit eten geweest. Natuurlijk waren ook deze gerechten net rijst.
Weer een heel verhaal en vanaf morgen zitten we op Bali.
Veel liefs van Eveline en Stephanie

• 20 Juli 2017 - 16:48

Nel Veldhuijzen:

Leuk om je verhaal weer te lezen. Ik kijk al weer uit naar het volgende. Jullie zien wel heel erg veel.
    Geniet er lekker van.
    Heel veel groetjes
    Nel

• 20 Juli 2017 - 21:47

Els Van Impelen:

Hallo meisjes,wat een leuk verslag van jullie prachtige belevingen in een heel andere wereld!
    Jullie genieten er duidelijk van,ga zo door,want dit maak je niet snel meer mee.

Liefs Els.

• 21 Juli 2017 - 07:32

Irene Verhaar:

Wat een indrukken allemaal, goed om dit bij te houden, niet dat je het zal vergeten maar wellicht wel de volgorde. Komt de rijst al jullie neusgaten uit? Visioenen van een zak patat met?

dikke kus namens ons
    Irene